Мій досвід роботи з молодшими
школярами дозволяє зробити такі висновки:
1. Застосування
сучасних інформаційних технологій у початковій школі сприяє більш активному і
свідомому засвоєнню учнями навчального матеріалу з різних предметів.
2. Оволодіння елементами
комп’ютерної грамотності не викликає суттєвих труднощів у молодших школярів.
При цьому, комп’ютерні ігрові програми сприяють кращому засвоєнню навчального
матеріалу, створюють позитивне емоційне ставлення учнів до діяльності,
опосередкованої комп’ютером.
3. У процесі сумісної
комп’ютерно-ігрової діяльності виникає «кооперуючий ефект». Учні у грі проти
комп’ютера допомагають, як правило, несвідомо один одному. Шукають раціональні
способи організації сумісних дій, навіть в тому випадку, коли така задача їм не
ставиться в явному вигляді.
4. Навчаючі і контролюючі
програми, програми-тести, програми-редактори стимулюють інтерес молодших
школярів до навчальної діяльності, сприяють формуванню логічного, творчого
мислення, розвитку здібностей учнів.
5. Використання
інформаційних технологій на уроках в початковій школі є одним з найсучасніших
засобів розвитку особистості молодшого школяра, формування інформаційної культури.
Є
підстави вважати, що комп’ютер дозволить більш глибоко розкрити резерви дитини,
дасть змогу вчителю працювати творчо, ініціативно, з більшою професійною
майстерністю.
Міжнародний
науково-навчальний центр ЮНЕСКО інформаційних технологій виділяє наступні
аспекти використання комп’ютера у початковій школі:
- перший аспект – комп’ютер, як
об’єкт вивчення, що властиво курсу «Основи інформатики та обчислювальної
техніки»;
- другий аспект –
комп’ютер як засіб навчання, тобто своєрідний «учитель», який використовується
при вивченні інших навчальних дисциплін (тренажери, тести, електронні
підручники, мультимедійні енциклопедії);
- третій аспект –
комп’ютер як інструмент, що дозволяє дослідити ту чи іншу предметну галузь і
зробити навчання творчим.
Урок
складається з певної кількості кроків – структурних елементів, що містять
сукупність зображень, аудіо і відеофрагментів, тексту, об’єднаних за певною
ознакою (наприклад,
розучування пісні, розповідь про правила дорожнього руху, формування
обчислювальних або мовленевих навичок тощо).
Для підготовки та
проведення уроку в початковій школі із застосуванням комп’ютера вчителю слід
знати структуру пропонованого уроку, зміст кожного етапу.
Мультимедійний
урок (комбінований) в початковій школі складається з логічно-обґрунтованих
частин, які мають таку послідовність:
-
оголошення теми уроку;
-
вступ (вступна бесіда);
-
пояснення нового матеріалу з використанням мультимедійної
демонстрації;
-
формування практичних навичок;
- тестові завдання;
- підведення підсумків уроку.
Послідовність
частин (кроків) може змінюватись.
Незмінними кроками є: тема уроку, вступ (вступна бесіда), тестові
завдання, підсумки уроку.
Наведу приклад застосування
мультимедійних технологій під час здійснення кожного етапу уроку в початковій
школі.
Оголошення теми
уроку: на екрані з’являється запис теми уроку. Учитель разом з дітьми читає
запис.
Вступ (вступна
бесіда): на екрані з’являються головні герої, які розповідатимуть про тематику
уроку. Вони вітаються з учнями, ведуть між собою та учнями діалог відповідно до
теми уроку.
Учитель (за
бажанням) може продовжити з учнями цей діалог.
Пояснення нового
матеріалу з використанням мультимедійної демонстрації: на слайдах
розташовується необхідна тестова, графічна, відеоінформація. Учні можуть
слідкувати за зображенням разом з головними героями.
Формування
практичних навичок: використовуються
тренажери або ППЗ. Аналіз виконуваних дій:
питання головних героїв до учнів. Учні відповідають самостійно, іноді – за
допомогою підказок на моніторі або з допомогою вчителя.
Учитель може
доповнити аналіз власними питаннями, завданнями.
Тестові завдання
(завдання): питання для перевірки знань матеріалу уроку з варіантами
відповідей.
Підведення
підсумків уроку: діалог головних героїв. Учитель, за бажанням, може продовжити
з учнями цей діалог.
Використання
мультимедійних технологій у навчальному процесі початкової школи вимагає
врахування низки факторів:
- особливості
психофізіологічного розвитку учнів молодшого шкільного віку;
- особливості
навчально-пізнавальної діяльності молодших школярів;
- дидактичний потенціал
мультимедійних технологій, орієнтованих на початкову школу;
- особливості використання
мультимедіа у навчанні;
- вимоги до впровадження
мультимедіа у навчальному процесі початкової школи (вимоги до влаштування й
обладнання комп’ютерних класів; до організації роботи молодших школярів з
мультимедіа продуктами; ергономічні вимоги до мультимедіа продуктів; вимоги до
змісту навчального матеріалу в електронному ресурсі).

Немає коментарів:
Дописати коментар