неділя, 20 березня 2016 р.

Специфіка і структура мультимедійного уроку початкової школи.

Мій досвід роботи з молодшими школярами дозволяє зробити такі висновки:
1.  Застосування сучасних інформаційних технологій у початковій школі сприяє більш активному і свідомому засвоєнню учнями навчального матеріалу з різних предметів.
2.  Оволодіння елементами комп’ютерної грамотності не викликає суттєвих труднощів у молодших школярів. При цьому, комп’ютерні ігрові програми сприяють кращому засвоєнню навчального матеріалу, створюють позитивне емоційне ставлення учнів до діяльності, опосередкованої комп’ютером.
3.  У процесі сумісної комп’ютерно-ігрової діяльності виникає «кооперуючий ефект». Учні у грі проти комп’ютера допомагають, як правило, несвідомо один одному. Шукають раціональні способи організації сумісних дій, навіть в тому випадку, коли така задача їм не ставиться в явному вигляді.
4.  Навчаючі і контролюючі програми, програми-тести, програми-редактори стимулюють інтерес молодших школярів до навчальної діяльності, сприяють формуванню логічного, творчого мислення, розвитку здібностей учнів.
5.  Використання інформаційних технологій на уроках в початковій школі є одним з найсучасніших засобів розвитку особистості молодшого школяра, формування інформаційної  культури.
Є підстави вважати, що комп’ютер дозволить більш глибоко розкрити резерви дитини, дасть змогу вчителю працювати творчо, ініціативно, з більшою професійною майстерністю.
Міжнародний науково-навчальний центр ЮНЕСКО інформаційних технологій виділяє наступні аспекти використання комп’ютера у початковій школі:
-  перший аспект – комп’ютер, як об’єкт вивчення, що властиво курсу «Основи інформатики та обчислювальної техніки»;
-  другий аспект – комп’ютер як засіб навчання, тобто своєрідний «учитель», який використовується при вивченні інших навчальних дисциплін (тренажери, тести, електронні підручники, мультимедійні енциклопедії);

-  третій аспект – комп’ютер як інструмент, що дозволяє дослідити ту чи іншу предметну галузь і зробити навчання творчим.  
Урок складається з певної кількості кроків – структурних елементів, що містять сукупність зображень, аудіо і відеофрагментів, тексту, об’єднаних за певною ознакою (наприклад, розучування пісні, розповідь про правила дорожнього руху, формування обчислювальних або мовленевих навичок тощо). 
Для підготовки та проведення уроку в початковій школі із застосуванням комп’ютера вчителю слід знати структуру пропонованого уроку, зміст кожного етапу.
Мультимедійний урок (комбінований) в початковій школі складається з логічно-обґрунтованих частин, які мають таку послідовність:
-       оголошення теми уроку;
-       вступ (вступна бесіда);
-       пояснення нового матеріалу з використанням мультимедійної демонстрації;
-       формування практичних навичок;
-       тестові завдання;
-       підведення підсумків уроку.
Послідовність частин (кроків) може змінюватись.  Незмінними кроками є: тема уроку, вступ (вступна бесіда), тестові завдання, підсумки уроку.
Наведу приклад застосування мультимедійних технологій під час здійснення кожного етапу уроку в початковій школі.
Оголошення теми уроку: на екрані з’являється запис теми уроку. Учитель разом з дітьми читає запис.
Вступ (вступна бесіда): на екрані з’являються головні герої, які розповідатимуть про тематику уроку. Вони вітаються з учнями, ведуть між собою та учнями діалог відповідно до теми уроку.
Учитель (за бажанням) може продовжити з учнями цей діалог.
Пояснення нового матеріалу з використанням мультимедійної демонстрації: на слайдах розташовується необхідна тестова, графічна, відеоінформація. Учні можуть слідкувати за зображенням разом з головними героями.
Формування практичних навичок:  використовуються тренажери або ППЗ. Аналіз виконуваних дій:  питання головних героїв до учнів. Учні відповідають самостійно, іноді – за допомогою підказок на моніторі або з допомогою вчителя.
Учитель може доповнити аналіз власними питаннями, завданнями.
Тестові завдання (завдання): питання для перевірки знань матеріалу уроку з варіантами відповідей.
Підведення підсумків уроку: діалог головних героїв. Учитель, за бажанням, може продовжити з учнями цей діалог.
Використання мультимедійних технологій у навчальному процесі початкової школи вимагає врахування низки факторів:
-  особливості психофізіологічного розвитку учнів молодшого шкільного віку;
-  особливості навчально-пізнавальної діяльності молодших школярів;
-  дидактичний потенціал мультимедійних технологій, орієнтованих на початкову школу;
-  особливості використання мультимедіа у навчанні;
-  вимоги до впровадження мультимедіа у навчальному процесі початкової школи (вимоги до влаштування й обладнання комп’ютерних класів; до організації роботи молодших школярів з мультимедіа продуктами; ергономічні вимоги до мультимедіа продуктів; вимоги до змісту навчального матеріалу в електронному ресурсі).

Немає коментарів:

Дописати коментар